Veerhuis | Veerhuis krijgt trekkersrol bij Club van Boedapest
22253

Veerhuis krijgt trekkersrol bij Club van Boedapest

De initiatiefnemer van het Veerhuis in Varik, Henry Mentink, is door Ervin László aangesteld als Global Development Director van de Club van Boedapest. Samen gaan zij deze Club leiden; Ervin de denker en Henry de doener. Hiermee staat het Veerhuis midden in het internationale speelveld van de nieuwe economie.

Dit past bij de ambitie van het Veerhuis om te streven naar een wereldwijde nieuwe kijk op de economie; een visie die meer dan ooit noodzakelijk is. Het sluit ook aan bij de ambitie van Pieter Kooistra, de bedenker van de kunstuitleen, die in het Veerhuis werkte en woonde. Hij heeft in de jaren ‘80 een plan ontwikkeld voor een wereldbasisinkomen, gebaseerd op een complementair geldstelsel.

Ervin

One World Award voor Ervin László – 2013

Ervin László is een vermaard wetenschapper en oprichter van de Club van Boedapest. De benadering die hij vanuit de club wil neerzetten is innovatief en modern. Met de tijdgeest op de hielen. Zijn  vertrekpunt is de benadering vanuit heelheid. Het gaat daarbij niet alleen om verbeteren van milieu, de economie of politiek; een integrale benadering is essentieel. Het kunnen denken voorbij concurrentie, winst, groei  en dualiteit. De wereld is in zijn visie één. Daarom gaat het in de toekomst vooral om samenwerking / co-creatie. Ervin László pleit voor een nieuw bewustzijn dat ons hierin verder helpt. .

Henry Mentink werd voor de functie gevraagd vanwege zijn ervaring met het opzetten van bedrijven vanuit een geheel nieuwe visie. Hij heeft laten zien dat je zonder aandeelhouders en zonder bank ook een bloeiend bedrijf op kunt zetten. Hij deed al aan crowdfunden in de vroege jaren ’90 toen dit woord nog niet eens bestond. Hij bouwde toen de eerste deelauto-organisatie, nu bekend als MyWheels en de eerste professionele wereldwinkel in Nederland. Vanuit de Club van Boedapest wil hij gaan samenwerken met andere internationale organisaties. Hij gelooft dat je vanuit samenwerking een wereldwijde transformatie in gang kunt zetten. Het iconische Veerhuis naast de Waal is daarmee een veerpont van de huidige naar de nieuwe economie.

“Waar we sinds de VOC-tijd haalden, gaan we nu brengen” aldus Henry Mentink. “Nederland heeft veel te bieden; aan ambitie ontbreekt het ons niet. Klein is het nieuwe groot. Ik zie veel mogelijkheden wanneer we vanuit een nieuw perspectief durven te kijken naar de taak die voor ons ligt. Conferenties doen we met de schop in de hand. We doen en concretiseren.”

Eerder was Anne-Marie Voorhoeve, tevens directeur van The Hague Center, al aangesteld als directeur van de Club van Boedapest Nederland. In samenwerking met het Veerhuis zal zij een programma voor Nederland ontwikkelen. Zij zegt hierover: “We zullen vooraanstaande leden van de Club van Boedapest hierheen halen om hun kennis te delen. Die leden komen ook om Nederlandse projecten te leren kennen. Zij zien dat wij Nederlanders het nieuwe samenwerken ontwikkelen. Ik zie het Veerhuis een spilfunctie vervullen om met allerlei spelers de nieuwe economie werkelijk in te voeren. Want niemand kan dat alleen.”

Meer info over de Club van Boedapest

Wil je meehelpen om het Village Trade Center in het Veerhuis mogelijk te maken klik dan hier.